Dogrzewacz a ogrzewanie postojowe – jak rozróżnić i jak to działa

//Dogrzewacz a ogrzewanie postojowe – jak rozróżnić i jak to działa

Dogrzewacz a ogrzewanie postojowe – jak rozróżnić i jak to działa

Noce i dni stają się coraz chłodniejsze, to znak, że zima już zapasem, a nikt z nas nie lubi marznąć, zwłaszcza wsiadając rano do zimnego auta przed podrożą do pracy.

webasto

Rozwiązaniem tego problemu jest ogrzewanie postojowe lub dogrzewacz. Jaka jest między nimi różnica?

Ogrzewanie możemy mieć już zamontowane w kupionym aucie – mamy wtedy możliwość sterowania z kabiny za pomocą programatorów, lub zakupić kompletne w sklepie i wtedy jest to wersja handlowa.

Dogrzewaczem będzie wersją „demo” ogrzewania postojowego a będzie się ona różnić tym, że nie posiada programatora. Sterowaniem wtedy zajmuje się sterownik fabryczny samochodu. Jak wygląda to sterowanie? Po otworzeniu drzwi, wsiadamy do auta, wkładamy kluczyk do stacyjki i przekręcamy na zapłon. Wszystkie sterowniki zostają zaopatrzone w zasilanie i sprawdzają podstawowe parametry takie jak na przykład: temperatura panująca na zewnątrz czy temperatura płynu chłodniczego, tak aby moc dostosować pracę wszystkich podzespołów działających w aucie, między innymi dogrzewacza. Jeżeli temperatura na zewnątrz spadnie dookoło 5 stopni Celsjusza a temperatura płynu chłodzącego nie będzie wyższa niż około 75 stopni Celsjusza to sterownik wysyła sygnał załączający dogrzewacz, oczywiście decyzja o włączeniu lub nie włączeniu odbywa się w ułamkach sekundy.

Jeżeli nie mamy programatora gdzieś na desce rozdzielczej, a posiadamy auto jak na przykład seat alhambra, volkswagen sharan, BMW e39 BMW e46 czy BMW seria 7 to możliwe, że mamy zamontowany właśnie dogrzewacz.

Jak sprawdzić czy posiadamy dogrzewacz? Po przekręceniu stacyjki na zapłon przy niskiej temperaturze(poniżej 5 stopni) po chwili powinniśmy usłyszeć dźwięk przypominający włączoną suszarkę do włosów. Oczywiście będzie on stłumiony ponieważ urządzenie jest schowane, (np. w lewym przednim nadkolu BMW E39 lub obok lewego tylnego nadkola w podwoziu seata alhambry). Po czasie nie dłuższym niż minuta powinien zacząć już ogrzewać płyn chłodniczy. Tak się dzieje w przypadku gdy dogrzewacz mamy sprawny. A co jeśli nie rozpoznajemy objawów wskazujących na sprawne działanie pieca? To oznacza brak zamontowanego dogrzewacza bądź jego uszkodzenie. Pozostaje sprawdzić najlepiej na kanale czy w naszym aucie znajduje się dogrzewacz. Jak zacząć diagnozowanie we własnym zakresie? Niebawem ukaże się kolejny artykuł na naszym serwisie w którym krok po kroku dowiecie się od czego zacząć próbę reanimacji niesprawnego dogrzewacza.

By | 2017-11-12T14:16:30+00:00 Listopad 12th, 2017|Kategorie: Informacje|0 komentarzy

About the Author:

Zostaw komentarz